امتیاز تجربه

دسته بندی



اکسپرت ⭐   3.5 

©Majarajoor

توضیحات تجربه

مضیفیک مهمان‌خانه به‌سبک عربی است که با حصیر و نی ساخته می‌شود، اما ورودی آن در ندارد. ساختن مضیف تنها چند روز به طول می‌انجامد، اما مهم‌ترین بخش آن یعنی پیدا کردن نی‌های بلند ممکن است بسیار دشوار یا زمان‌بر باشد. بنابراین، زمانی که نی به تعداد کافی در اختیار داشته باشید، ساختن مضیف زمان زیادی نخواهد برد. در قسمت های جنوبی ایران مضیف‌هایی وجود دارند که بسیار زیبا هستند که یکی از معروف ترین آن ها مضیف‌ حاج عبدالله است. مضیف سازی هنری که گفته می‌شود از زمان سومری‌ها شکل گرفته و اهمیت بسیار زیادی داشته است، تا آنجایی که در گذشته در هر منطقه حداقل یک مضیف برای پذیرایی از دوستان و مهمانان وجود داشته است.

اولین باری که یک مضیف را از نزدیک ببینید، از زیبایی آن شگفت‌زده خواهید شد. رنگ‌ها و وسایل به‌کاررفته در ساخت مضیف، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند تا حدی که از تماشای آن و نشستن و استراحت کردن زیر سایه‌اش سیر نخواهید شد. مضیف حاج عبدالله، مکان بسیار مناسبی برای آشنایی با آداب و رسوم خاص مردم جنوب و نوشیدن یک فنجان قهوه عربی است و بهتر است چنین تجربه‌ای را از دست ندهید. باید گفت یکی از دلایل محبوبیت این سازه زیبا، خنک بودن آن در طول تابستان است، آن هم در گرمای طاقت‌فرسای جنوب، به‌خصوص در گذشته باتوجه‌به نبود وسایل تهویه یا سرد کننده هوا، چنین سازه‌هایی محبوبیت زیادی داشته‌اند.

داخل مضیف برای پوششِ کف از فرش‌های عربی استفاده می‌کردند. همچنین اجاقی به نام «موگد» برای تکمیل مراسم سرو قهوه در داخل این فضا به کار می‌رفته و علاوه‌بر این، مرسوم بوده است که در جلوی درِ ورودی مضیف، آتشی روشن کنند که مهمانان را از وجود چنین فضایی آگاه کنند. از رسوم خاص مضیف‌ها هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که طبق معمول افرادی که سن بیشتری دارند، بالای مضیف می‌نشینند.

یکی از جذابیت‌های زیاد مضیف‌ها، نحوه سرو قهوه در آن‌هاست که این مراسم را در مضیف حاج عبدالله هم به‌خوبی خواهید دید. درحقیقت، وقتی قهوه سفارش می‌دهید، پیش‌از مراسم، توضیحات لازم را به شما می‌دهند و بعد شما هم باتوجه‌به همان آداب و رسوم درخواست قهوه بیشتری می‌کنید یا تنها به یک بار نوشیدن قهوه اکتفا می‌کنید.

به‌طورکلی مضیف حاج عبدالله که در باغ بزرگی ساخته شده، دارای چندین مضیف با ابعاد مختلف است، دو مضیف بزرگ جمعی، دو مضیف خانوادگی، پنج مضیف کوچک و یک شربت‌خانه سنتی زیبا و سرسبز.

هر کدام از مضیف‌ها نام خاصی دارد و بسته به تعداد و مدت زمان استراحت می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید، اما گاهی این مضیف‌ها برای جلسات مهم رزرو می‌شوند.

شرایط تجربه
  • این رستوران از ساعت 12:30 تا 16:30 و سپس از ساعت 20:30 تا 23:30 آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران است،
  • تنها درصورتی برای شما رزرو انجام می‌شود که بیش از 15 نفر باشید.
  • جای پارک دارد
  • کارتخوان دارد
  • فضای باز دارد
  • موسیقی دارد
  • اقامتگاه در نزدیکی دارد
اطلاعات تماس
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • افزودن نظر
    تکمیل اطلاعات تجربه
     

    برای مشاهده این صفحه بایستی با حساب کاربری خود وارد شوید:

      majarajoor