امتیاز تجربه

دسته بندی



کهن ⭐   2.9 

©Majarajoor

توضیحات تجربه

خانه موزه دکتر حسابی مربوط به دوره پهلوی اول یعنی رضا شاه که بیش از 90 سال قدمت داره. اگر به میدان تجریش بروید و به دنبال خیابان مقصود بیگی بگردید، در خیابان دکتر حسابی، ساختمانی نظر شما رو به خود جلب می کنه که تمام دیوار هایش از عکس ها و نوشته های چاپ شده بر روی دیوار ها پوشیده است و وجود درب هایی سبز رنگ که آرامش نهفته در آن فضا را چند برابر می کنه. در چهار راهی در خیابان فرشته که به نام دکتر حسابی نام گذاری شده. این بنا رو می بینین. شاید در نگاه اول فکرش رو هم نکنین که  پشت این دیوارها چه چیزی در انتظارتونه اما با ورود به این جا همه چیز رنگی دیگه ای داره از جنس آرامش.

این بنا قدمتی 90 تا 100 ساله داره و در اوایل سال های 1300 شمسی به دست معماری روس به نام ویکتور ساخته شده که مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اوله و میانگین ساخت اون تا سال 1310 شمسی ادامه داشته . ساختمان هایی مانند کارگاه ها و آزمایشگاه ها بعد ها به دست دکتر حسابی و نقشه اون ها توسط خود ایشون طراحی شده. دکتر حسابی در 40 سال پایان عمر خود در این خانه زندگی می کرده. به همین دلیل فضاهایی مانند کارگاه و آزمایشگاه رو طراحی کردند تا در فضایی که سکونت داشتند ، فضایی برای انجام امور کاری شون هم وجود داشته باشه.

«موزه‌ی دکتر حسابی»، دانشمند بزرگ ایرانی، مثل خیلی از موزه‌‌های اشخاص خاص، در خونه‌ی خودشون واقع شده و در دسته‌ی خانه‌موزه‌ها قرار می‌گیره. خونه‌باغی در یکی از کوچه‌پس‌کوچه‌های باغ فردوس. اولین نقشه‌برداری مدرن علمی در ایران و ساخت اولین رادیوی کشورمون جزئی از فعالیت‌های بی‌شمار پروفسور حسابی بوده و همین موضوع انگیزه‌ی خوبیه تا سری به این موزه بزنیم.

از همون اول که به خونه نزدیک شده، با اتفاق‌های عجیب و غریب رو‌به‌رو می‌شید. تموم ساختمون با بنر‌های زیادی پوشونده شده و هر آنچه که ممکنه تو موزه باهاش رو‌به‌رو بشید، روی در و دیوار بیرونی خونه توسط یک بنر بزرگ با عکس و نوشته به شما نشون داده می‌شه.

اگر دیدید در خونه بسته‌ست؛ نگران نشید، موزه تعطیل نیست. برای ورود به موزه باید زنگ بزنید تا در رو براتون باز کنن؛ چون اینجا همچنان یک خونه‌ی مسکونیه و پسر دکتر حسابی در این خونه زندگی می‌کنن. وقتی وارد شدید، اولین ساختمون سمت چپ متعلق به موزست. طبقه‌ی دوم یه فروشگاه خیلی کوچیکه و طبقه‌ی سوم مختص اشیای شخصیه. وقتی وارد موزه می‌شید،چشمتون یه‌کم که به فضا عادت کنه، می‌شه وارد داستان زندگی دکتر بشید و با کمک راهنمای موزه اطلاعات جالبی به دست بیارید. در کنار دستاوردهای علمی دکتر حسابی، اشیایی که مربوط به زندگی شخصیش بوده، جالب توجه. در حین بازدید از این وسایل راهنمای موزه داستان‌های جالبی راجع به عادات و اعتقادات شخصی حسابی روایت کرد که خیلی شیرین بود. مثلا یه نمونه‌ش شکلات‌هایی بود که داخل یکی از ویترین‌ها قرار گرفته بودن و در کنار اون‌ها عکسی یادگاری در بیمارستان به همراه یکی از شکلات‌ها؛ داستان از این قرار بود که دکتر حسابی عادت داشته وقتی کسی براشون هدیه می‌آورده، با هدیه عکس بگیره و به رسم تشکر عکس رو برای اون شخص بفرسته. نمونه‌ی دیگه داستان شمع‌هایی بود که داخل یه ظرف سفالی آب شده بودن. این شمع‌های تولد اعضای خانواده بود که دکتر اعتقاد داشته ایرانی‌ها به نور و روشنایی احترام ‌می‌ذارن و نباید هیچ‌وقت شمع تولد رو فوت کرد. شمع‌ها رو از روی کیک بر می‌داشتن و داخل ظرفی می‌ذاشتن تا خودش خاموش بشه.

چرا یه سری به این موزه نمی‌زنید تا باقی داستان‌ها رو بشنوید؟ و در تاریخ زندگی این فرد بزرگ در محله ی خوش آب و هوا سفر کنید

شرایط تجربه
  • بلیط این موزه 3 هزار تومنه.
  • روز و شب جای پارک دارد
  • ساعت کاری: 11 الی 16:30 و جمعه ها 10:30 الی 22
اطلاعات تماس
موقعیت

شميرانات، طهران، إيران

  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • افزودن نظر
    تکمیل اطلاعات تجربه
     

    برای مشاهده این صفحه بایستی با حساب کاربری خود وارد شوید:

      majarajoor